برای بالابر ساختمانی کدام سیم بکسل مناسب است؟

     یکی از  موارد مهم در صنعت ساختمان‌سازی، بلند کردن و حمل اشیای سنگین است. ‌از آنجایی که هزینه زیادی صرف تهیه مصالح برای ساخت سازه‌های فلزی و ساختمان‌های بزرگ می‌شود، ابزارآلات مخصوصی برای بالا بردن و حمل آنها احتیاج است. بخصوص درمورد ساخت ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها، حساسیت این موضوع بیشتر خواهد بود. برای چنین مواردی از جرثقیل استفاده می‌شود. این جرثقیل‌ها نیاز به سیم ‌بکسل هایی با کیفیت و بسیار مرغوب دارند. اما اینکه برای بالابر ساختمانی کدام سیم ‌بکسل مناسب است، سوالی است که همواره در این زمینه مطرح بوده است. در این مطلب قصد داریم کمی درمورد سیم‌ بکسل های مناسب برای بالابرها صحبت کنیم. برای این کار بهتر است در ابتدا با ساختار سیم ‌بکسل و برخی از ویژگی‌های آن آشنا شویم.

     سیم‌ بکسل یا طناب فولادی، با پیشرفت علم و تکنولوژی، جایگزینی مناسب برای زنجیر محسوب می‌شود. ساختار ویژه‌ای که برای سیم‌ بکسل در نظر گرفته می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که بهترین عملکرد را در نوع کاربری مخصوص به خود داشته باشد. بنابراین باید گفت نوع کاربرد سیم ‌بکسل، نقشی اساسی در تعیین ویژگی‌های طناب فولادی و متریال به کار رفته برای ساخت آن دارد. در ادامه به بررسی ساختار سیم‌ بکسل ها خواهیم پرداخت.

ساختار کلی طناب های فولادی

     همه طناب های فولادی از سه بخش مغزی، مفتول و رشته تشکیل شده‌اند. با توجه به اینکه هر سیم‌ بکسل به چه منظوری ساخته شده و چه نوع کاربردی دارد، متریال مختلفی برای ساخت هر کدام از این بخش‌ها به کار گرفته می‌شود.

     همان‌طور که اشاره شد سیم ‌بکسل ها جایگزینی مناسب برای زنجیرها به شمار می‌روند. سیم‌ بکسل ها نسبت به زنجیرها دارای وزن کمتری هستند و از انعطاف‌پذیری مناسبی هم برخوردار می‌باشند. همچنین ضریب ایمنی طناب های فولادی نسبت به زنجیرها در حین کار بیشتر است، به همین دلیل استفاده از چنین ابزاری می‌تواند برای لیفتینگ و جابجایی بار بسیار مناسب باشد.

دستهبندی سیم بکسل ها بر اساس نوع پیچ

     سیم‌ بکسل ها باتوجه به معیارهای متعددی، می‌توانند در دسته‌های مختلفی گنجانده شوند. یکی از معیارها، نوع پیچ طناب فولادی است. سیم بکسل ها دارای دو نوع پیچ یکنواخت و لانگ می‌باشند. در طناب های فولادی دارای پیچ یکنواخت، جهت پیچ مفتول‌ها و رشته‌ها مخالف هم است. به دلیل وجود چنین ساختاری، سیم ‌بکسل هایی با پیچ یکنواخت یا معمولی، در برابر تغییر شکل، له شدگی و یا مچاله شدن بسیار مقاوم هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در عملیاتی که امکان وارد آمدن ضربه بر سیم‌بکسل وجود دارد، طناب های فولادی با پیچ یکنواخت انتخاب مناسبی خواهند بود.

     یکی دیگر از ویژگی‌های سیم ‌بکسل‌هایی با پیچ معمولی، عدم چرخش آنها در هنگام بلند کردن بار است. به همین دلیل چنین سیم بکسل‌هایی به آسانی قابل جابجایی و یا باز و بسته ‌شدن هستند. علاوه براین، به دلیل وجود همین ویژگی، سیم بکسل های با پیچ یکنواخت، کمتر دچار خرابی ویا زخم‌های حاصل از به‌وجود‌آمدن گوشواره و یا پیچ‌های کوچک خواهند شد.

     نوع دیگر پیچ سیم‌بکسل، پیچ لانگ نامیده می‌شود که درآن جهت سیم‌های فلزی در ساخت رشته‌ها هم‌جهت با پیچ رشته‌ها به دور هسته‌ مرکزی است. سیم‌ بکسل‌ هایی که دارای پیچ‌ لانگ هستند، در‌برابر مواردی از‌جمله له شدگی، تغییر شکل و مچاله شدن مقاوم نیستند. همچنین اگر دو سر چنین سیم بکسل‌هایی گیر نباشد، این احتمال وجود دارد که دفرمه شوند. طناب های فولادی یا پیچ لانگ، به دلیل به‌ وجود آمدن پیچ‌های کوچک، سریعتر دچار زخم و خرابی خواهند شد. همچنین باید گفت که برخلاف‌ سیم ‌بکسل‌های با پیچ معمولی، جابجایی و باز و بسته‌کردن این نوع از طناب‌های فولادی به سختی انجام می‌شود.

انتخاب سیم بکسل بالابر

     اصولا انتخاب سیم‌ بکسل ها از حساسیت زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه سیم ‌بکسل بالابر قرار است چه تناژ باری را جابجا کند، قطر طناب فولادی تعیین خواهد شد. در حقیقت باید تناسب میان وزن بار و قطر سیم‌ بکسل برقرار باشد. البته طول طناب فولادی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم محسوب می‌شود. طول سیم بکسل باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که زاویه مناسب داخل قلاب در هنگام بلند کردن بار ایجاد شود.

     پیش از کار با سیم‌بکسل بالابر، حتما باید از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد. به همین دلیل طناب فولادی قبل از انجام عملیات به ‌صورت کامل بازرسی می‌شود. به این ترتیب می‌توان از بروز حوادث در‌حین عملیات باربرداری جلوگیری کرد.

     برخی از موارد از جمله پارگی در رشته‌های سیم بکسل، کشیدگی، ساییدگی، خوردگی، زنگ‌زدگی و برق‌زدگی باعث آسیب‌دیدگی و یا بلا استفاده شدن سیم ‌بکسل خواهند شد.

  • ساییدگی در طناب‌های فولادی، در اثر ایجاد اصطکاک رخ خواهد‌ داد. چنانچه یک سیم ‌بکسل در40 درصد قطر خود دچار ساییدگی شود، دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
  • یکی دیگر از مواردی که می‌تواند سیم ‌بکسل ها را با مشکل مواجه کند، خطر بروز زنگ‌زدگی است. درصورتی که سیم‌ بکسل در آب و هوای مرطوب مورد استفاده قرار گیرد و یا در تماس با آب و یا سایر عوامل خورنده باشد، دچار زنگ‌زدگی خواهد شد. البته برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می‌توان سیم‌ بکسل را روغن‌کاری کرد.
  • پس از بروز زنگ‌زدگی در سیم ‌بکسل، اگر با پاک ‌کردن طناب فولادی، 40 درصد از قطر آن کاهش پیدا کند، باید هر چه سریع‌تر تعویض شود.
  • همچنین می‌توان برای محیط‌های مرطوب از سیم‌بکسلهای گالوانیزه استفاده کرد. این سیم‌بکسلها دارای مفتول‌هایی با روکش گالوانیزه هستند که وجود این روکش باعث حفاظت از طناب فولادی در برابر رنگ‌زدگی خواهد شد.
  • کشیدگی در سیم ‌بکسل زمانی رخ خواهد داد که باری بیشتر از توان استانداردی که برای یک طناب فولادی تعریف شده، با آن بلند شود. کشیدگی حاصل از چنین موردی سبب بروز حالت موجی در طناب فولادی خواهد شد.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند برای سیم‌ بکسل ها به‌وجود آید، خاصیت برق‌زدگی است. درصورتی که کابل برق یا کابل جوشکاری به سیم‌ بکسل اتصال پیدا کند، چنین وضعیتی رخ خواهد داد که باعث از بین رفتن مقاومت طناب فولادی خواهد شد.

صحبت پایانی

سیم بکسل بالابر ابزاری حساس است که باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. چنانچه استفاده و نگهداری از سیم ‌بکسل های بالابر به درستی انجام شود، طول عمر مفید آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین بهتر است اطلاعات جامعی در این زمینه داشته باشید. همچنین اگر می‌خواهید بدانید که برای بالابر ساختمانی کدام سیم‌بکسل مناسب است و یا تمایل دارید از آخرین قیمت سیم بکسل های جرثقیل مطلع شوید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منبع :

mg-trade.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *