همه چیز در مورد سیم بکسل چپ گرد و سیم بکسل راست گرد

     سیم بکسل نوعی طناب فولادی است که تقریبا 110 سال از قدمت آن می‌گذرد. امروزه انسان‌ها از این ابزار ارزشمند در تمام کارها و فعالیت‌های خود در زمینه‌های مختلف مانند آسانسور سازی، ساختمان سازی، ماشین سازی و… استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که سیم بکسل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به کاربردشان در محیط‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند همچنین از نظر جنس و تابیده شدن سیم‌ها در دسته بندی‌های گوناگونی قرار گرفته‌اند برای مثال سیم بکسل‌ها از نظر تابیده شدن در دو دسته‌ی مجزا از هم، یعنی نوع چپ گرد و نوع راست گرد قرار گرفته‌اند از این رو ما در این مقاله قصد داریم حدالامکان همه چیز در مورد سیم بکسل چپ گرد و سیم بکسل راست گرد را برای شما شرح دهیم و به اتفاق هم راجع به آن با هم صحبت مفصلی داشته باشیم. با ما همراه باشید.

تعریفی از سیم بکسل

    طناب فولادی یا همان سیم بکسل از تابیده شدن سیم‌ها به دور یک مغزی بوجود می‌آید و از سه بخش اصلی که شامل مغزی یا هسته (بخش اصلی سیم بکسل محسوب می‌شود)، مفتول (وقتی چند رشته سیم مفتولی برهم تابیده شود استرند بوجود می‌آید) و استرند ( به صورت مار پیچ به دور هسته قرار می‌گیرد ) تشکیل می‌شود.

     با قرار گرفتن در عصر تکنولوژی محور امروزی و پیشرفت روزانه‌ی آن، استفاده از سیم بکسل‌ها نیز گسترش یافت و به خاطر کارایی فراوان آن، در انواع صنایع و معادن مختلف از این ابزار ارزشمند استفاده می‌شود. این وسیله در کارهای کوچک و بزرگ مختلفی کاربرد فراوان دارد برای مثال از آن در کارهای بزرگی مانند صنعت برق، صنایع پتروشیمی، سد سازی، حفاری، جرثقیل و …  و در کارهای کوچکی مانند ترمز گیری دوچرخه و نمونه‌های مشابه این کارها استفاده می‌شود.

انواع سیم بکسل

      ملاک و معیارهای بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود سیم بکسل‌ها در دسته بندی‌های متفاوت از هم قرار بگیرند. برای مثال نوع متریالی که در ساخت  مغزی استفاده می‌شود، جهت تابش سیم‌ها به دور مغزی(راست گرد و چپ گرد)، نوع بافتی که در ساخت سیم بکسل بکار می‌رود و… از جمله مواردی هستند که باعث تخصیص سیم بکسل‌ها از هم می‌شود که در ادامه مطلب با توجه به مواردی که ذکر کردیم به معرفی برخی از گونه‌ها سیم بکسل‌ها خواهیم پرداخت.

سیم بکسل آسانسور

      این نوع سیم بکسل همانطور که از نامش پیداست برای آسانسور سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخاطر داشتن استحکام و انعطاف پذیری بالایی که دارد از محبوبیت خاصی در بین استفاده کنندگان برخوردار است. همچنین در صورت آسیب دیدگی به آسانی می‌توان تشخیص داد که چقدر از عمر آن باقی مانده است از این رو می‌توان خیلی سریع اقدام به تعویض آن کرد تا از بروز انواع حوادث و آسیب‌ها جلوگیری کرد.

سیم بکسل معمولی

     همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم سیم بکسل‌ها به دو صورت چپ گرد( حاصل پیچیده شدن سیم‌ها به صورت حرف s  به دور مغزی) و راست گرد(حاصل پیچیده سیم‌ها به صورت حرف  zبه دور مغزی) در بازار موجود هستند حال اگر رشته‌های سیم مفتولی و قرار گرفتن آن‌ها به دور یکدیگر در یک جهت باشد تاب لنگ بوجود می‌آید، اما اگر جهت تابیده شدن سیم‌ها به دور یکدیگر در یک راستا نباشد سیم بکسل معمولی حاصل می‌شود.

سیم بکسل جرثقیل

     سیم بکسل جرثقیل به سیم بکسل ویژه‌ی فولادی نیز معروف است و انعطاف پذیری بالای آن، قابلیت کشسانی پایین، عمر طولانی مدت آن، تحمل در برابر بیشترین ساییدگی از جمله خصوصیات بارز این نوع سیم بکسل می‌باشد که با توجه به معیار‌های ذکر شده استفاده کنندگان ترجیح می‌دهند  سیم بکسل جرثقیل را برای مواردی که  نیاز به تحمل فشار زیادی است انتخاب کنند.

سیم بکسل افشان

     برای ساخت این نوع سیم بکسل از بافت‌های ساده‌تری نسبت به سایر سیم بکسل‌ها استفاده می‌کنند و در کارهایی که از نیاز به تمرکز و حساسیت بالایی ندارد از آن استفاده می‌شود البته منظور از عدم تمرکز و حساسیت این نیست که سیم بکسل افشان یک نوع سیم بکسل بی ارزش است بالعکس این تصور کاملا اشتباه است و از آن در اکثر زمینه‌ها استفاده می‌کنند برای مثال در  صنایع خودروسازی‌، وینچ‌ها و… سیم بکسل افشان حضور پررنگی دارد.

قیمت سیم بکسل

     با توجه به پرکاربرد بودن این وسیله و استفاده‌ی عام و خاص از آن قیمت سیم بکسل یکی از فاکتورهای اصلی آن است که حتما باید به آن توجه شود البته عوامل موثری همچون نوع مغزی، جنس سیم مفتولی، برند تولید کننده‌ی محصول، متریالی که در ساخت سیم بکسل به کار می‌رود از جمله مواردی هستند که به صورت مستقیم بر روی قیمت سیم بکسل تاثیر می‌گذارد.

حال اگر شما قصد خرید سیم بکسل مرغوب و با کیفیتی را دارید حتما فاکتورهای ذکر شده را در نظر بگرید و محصول مدنظرتان را کیفیتی خوب و مناسب تهیه کنید.

خرید سیم بکسل

    اگر قصد دارید سیم بکسل راست کار خود را با بهترین کیفیت خریداری کنید حتما به این نکته توجه کنید که نمونه‌ی تقلبی مشابه کالای مدنظرتان در بازار بسیار زیاد وجود دارد و باید حواستان را جمع کنید که درست انتخاب کنید از این رو سعی کنید از موسسه‌های معتبر و سرشناسی که دارای سابقه کار طولانی مدت می‌باشند اقدام به خرید کنید.

همچنین انتخاب سیم بکسلی با طول مناسب جهت جابجایی آسان بار، قطر مناسب، توجه به حلقه‌ی سیم بکسل جهت کوچک نبودن و… از جمله مواردی است که باید هنگام خرید سیم بکسل به آن‌ها توجه کنید تا در نهایت بتوانند از کالایی که خرید کرده‌اید رضایت کامل را داشته باشید.

نتیجه گیری

    همانطور که در طول مطلب نیز به آن اشاره کردیم، سیم بکسل جزء اصلی‌ترین و ضروری‌ترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع و معادن مختلف محسوب می‌شود. از این رو هدف ما از مطلبی که برای شما آماده کردیم آشنایی بیشتر شما با سیم بکسل و دو نوع خاص آن یعنی سیم بکسل نوع چپ گرد و نوع راست گرد و کارایی متنوع آن در زمینه‌های مختلف بوده است و سعی بر آن بود تا به طور کامل همه چیز در مورد سیم بکسل چپ گرد و سیم بکسل راست گرد را خدمت شما عرض کنیم.

    حال اگر هنوز هم  در رابطه با این نوع از سیم بکسل‌ها و نحوه‌ی کاربرد آن‌ها سوالی در ذهنتان وجود دارد و مطلب ارائه شده به طور کامل پاسخگو تمام سوالات پیش آمده برای شما نبوده است، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با متخصصین شرکت… ارتباط مستقیم برقرار کنید و سوالات خود را از مهندسین و متخصصین خبره در این حوزه (حوزه سیم بکسل) بپرسید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *