چرا برای دستگاه بدنسازی باید از سیم بکسل روکش دار استفاده کرد؟

     از جمله کاربردهای متنوع سیم بکسل‌ها می‌توان به استفاده از آنها در دستگاه‌های بدنسازی اشاره کرد. با توجه به استفاده از سیم بکسل‌های روکش‌دار در ساخت دستگاه‌های بدنسازی، این سوال مطرح می‌شود که چرا برای دستگاه‌های بدنسازی باید از سیم بکسل روکش‌دار استفاده کرد؟ در این مطلب قصد داریم علاوه بر پاسخ به این سوال، در مورد ویژگی‌های سیم بکسل‌های روکش‌دار و کاربردهای متنوع آن نیز صحبت کنیم. همچنین به بررسی مزیت استفاده از سیم بکسل‌های روکش‌دار، جنس مغزی این نوع از سیم بکسل‌ها و جنس روکشهای آن نیز خواهیم پرداخت.

      سیم بکسل‌ها می‌توانند در موارد متنوعی بکار گرفته شوند. اصولا طناب فولادی از رشته‌های فلزی سیمی تشکیل شده است. با تابیده شدن این رشته‌ها به دور هسته‌ای مرکزی که همان مغزی سیم بکسل می‌باشد، طناب فولادی یا سیم بکسل شکل می‌گیرد. اصولا در دستگاه‌های بدنسازی سیم بکسل‌های روکش‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به صورت معمول سیم بکسل‌های روکش‌دار دارای ساختار 6 استرندی و از جنس فولادی هستند.

سیم بکسل‌های روکش‌دار

     با توجه به اینکه سیم بکسل‌های روکش‌دار از نظر ضخامت، بافت، کارایی، تاب، جنس مغزی و طول عمر در چه وضعیتی هستند، می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد. همچنین توجه به این نکته مهم است که سایز و قطر سیم بکسل‌های روکش‌دار با توجه به نوع کاربرد آنها دارای تفاوت می‌باشند. کاربردهای متنوع سیم بکسل‌های روکش‌دار سبب بروز تفاوت‌هایی در میان آنها می‌شود. در حقیقت بهتر است پیش از انتخاب سیم بکسل روکش‌دار، ابتدا با موارد کاربرد هر کدام آشنا شد. بنابراین بهتر است در این زمینه از راهنمایی و مشاوره کارشناسان با تجربه بهره‌مند شد. چنانچه سیم بکسل روکش‌دار و یا هر کدام از انواع دیگر سیم بکسل‌ها در موارد غیر اصولی بکار گرفته شوند، قطعا خطراتی را با خود به همراه خواهند داشت که این خطرات و خسارات می‌تواند در دو شکل مالی و جانی بروز کند. با توجه به اینکه سیم بکسل روکش‌دار برای چه کاربردی ساخته می‌شود، از سطح مقاومت بخصوصی نیز برخوردار است. بنابراین تنها برای کاربرد خاص خود، مورد استفاده خواهد بود.

مزیت‌های سیم بکسل روکش‌دار

     سیم بکسل‌های روکش‌دار به دلیل دارا بودن روکش، دارای مزیت‌هایی هستند. وجود روکش باعث محافظت از بافت سیم بکسل در برابر عوامل مختلفی از جمله رطوبت، اشعه، سوختگی و سایر عوامل بیرونی می‌شود. اصولا جنس روکش سیم بکسل‌های روکش‌دار، منطبق با شرایط کاربرد آن خواهد بود.

متریال مورد استفاده در ساخت روکش سیم بکسل

     برای ساخت روکش سیم بکسل‌های روکش‌دار، از متریال مختلف و البته با‌کیفیتی استفاده می‌شود که با توجه به مورد کاربرد سیم بکسل روکش‌دار، متفاوت خواهند بود.

مغزی سیم بکسل‌ها

     همان طور که اشاره شد، در ساختار سیم بکسل‌ها، رشته‌های فلزی به دور هسته‌ای مرکزی، به نام مغزی سیم بکسل، تابیده می‌شوند. در حقیقت مغزی سیم بکسل نگهدارنده رشته‌های آن است. همچنین برای جلوگیری از تماس رشته‌های سیم بکسل با یکدیگر، باید قطر مناسبی برای مغزی سیم بکسل‌ها در نظر گرفته شود. اصولا مغزی سیم بکسل‌ها به دو دسته کنفی و فولادی تقسیم‌بندی می‌شوند که تفاوت‌هایی میان سیم بکسل‌های با مغزی فولادی و کنفی وجود دارد. به طور مثال استحکام سیم بکسل‌های دارای مغزی فولادی نسبت به سیم بکسل‌های با مغزی کنفی بالاتر است.

      همچنین انعطاف‌پذیری سیم بکسل‌های با مغزی کنفی نسبت به سیم بکسل‌های با مغزی فولادی بیشتر است. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که بکار بردن مغزی فولادی برای سیم بکسل‌ها، سبب افزایش استحکام و کاهش انعطاف‌پذیری آن می‌شود و بالعکس. سیم بکسل‌های با مغزی کنفی، دارای استحکامی کمتر، اما انعطاف‌پذیری بالاتری خواهند بود. متناسب با کاربرد سیم بکسل، جنس مغزی آن تعیین خواهد شد. در برخی از موارد که انعطاف‌پذیری سیم بکسل از استحکام آن دارای اهمیت بیشتری است، از مغزی کنفی استفاده شده و زمانی که استحکام از اولویت بیشتری نسبت به انعطاف‌پذیری برخوردار است، مغزی فولادی برای سیم بکسل بکار گرفته می‌شود.

قطر سیم بکسل‌ها

     اصولا بر روی برچسب نصب شده بر روی سیم بکسل‌ها اندازه قطر آنها ثبت شده است. البته توجه به این نکته مهم است که رقم درج شده بر روی برچسب، کمی کمتر از قطر واقعی سیم بکسل است. اما می‌توان با اطمینان گفت که هیچ‌گاه عدد درج شده بر روی برچسب بیشتر از قطر واقعی سیم بکسل نخواهد بود.

کاربردهای مختلف سیم بکسل‌ها

با توجه به کاربردهای متنوع سیم بکسل‌ها، استفاده از آنها در صنایع مختلف باعث ایجاد تفاوت‌هایی میان آنها می‌شود. اما می‌توان گفت که سیم بکسل‌ها بیشتر برای لیفتینگ و جابجایی بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه سیم بکسل‌ها برای چه کاربردی ساخته می‌شوند، دارای سایز و قطر متفاوتی خواهند بود. استفاده از سیم بکسل‌ها در سد‌سازی، صنایع کشتی‌سازی، پتروشیمی، نفت و گاز و باربری، تنها برخی از کاربردهای طناب فولادی محسوب می‌شوند. همچنین سیم بکسل‌های روکش‌دار در ساخت دستگاه‌های بدنسازی کاربرد خواهند داشت.

استفاده از سیم بکسل روکش‌دار در ساخت دستگاه بدنسازی

اصولا دستگاه‌های بدنسازی نیاز به سیم بکسل‌هایی با مقاومت و استحکام بالا دارند. همچنین این سیم بکسل‌ها باید دارای کیفیت و طول عمر بالایی نیز باشند تا دستگاه بدنسازی از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و دارای طول عمر مناسبی باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، سیم بکسل‌های روکش‌دار بکار رفته در ساخت دستگاه‌های بدنسازی باید در برابر له‌شدگی و یا تغییر شکل، مقاومت بالایی از خود نشان دهند تا در طول استفاده مداوم دچار فرسودگی نشوند. همچنین روکش بکار رفته بر روی سیم بکسل‌های بکار رفته در دستگاه‌های بدنسازی، باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به بدنه دستگاه و از بین رفتن پولی آن در حین کار کردن با دستگاه خواهد شد. همچنین روکش‌های موجود بر روی این سیم بکسل‌ها باعث می‌شوند که بدن ورزشکار در هنگام برخورد با سیم بکسل دستگاه آسیب نبیند. به همین دلیل هم برای ساخت دستگاه‌های بدنسازی از سیم بکسل‌های با روکش پلاستیکی استفاده می‌شود. بافت سیم بکسل‌های بکار رفته در دستگاه بدنسازی نیز باید به گونه‌ای باشد که گره نخورده و باز نشود.

انتخاب سیم بکسل دستگاه بدنسازی

با توجه به حساسیت بالای استفاده از سیم بکسل‌های روکش‌دار در دستگاه‌های بدنسازی حتما باید از راهنمایی کارشناسان و مشاوران در این زمینه استفاده کرد. همچنین در هنگام انتخاب سیم بکسل روکش‌دار برای ساخت دستگاه بدنسازی، حتما باید از کیفیت مناسب محصول اطمینان حاصل کرد. اگر شما در این زمینه دانش کافی ندارید و یا با مراکز فروش سیم بکسل‌های روکش‌دار آشنا نیستید و یا می‌خواهید از آخرین قیمت سیم بکسل‌های مورد استفاده در دستگاه‌های بدنسازی آگاه شوید، می‌توانید از راهنمایی مشاوران و کارشناسان ما استفاده کنید.

منبع : www.mg-trade.ir

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *