انواع سیم بکسل آسانسور + جدول مقاومت بر اساس تعداد طبقات

     سیم بکسل آسانسور نوع خاصی از طناب‌های فولادی است که از استانداردهای روز دنیا برخوردار است. این نوع از سیم بکسل به دلیل دارا بودن حساسیت‌های ویژه، حتما باید پیش از ورود به بازار از نظر کیفی دارای تاییدیه باشد. در حقیقت سیم بکسل آسانسور پس از تولید و پیش از عرضه در بازار، مورد آزمایش‌هایی مختلف در زمینه خمش، کشش و پیچش قرار می‌گیرد.

      اصولا ساخت سیم‌بکسل باتوجه به نوع بکارگیری آن، متفاوت خواهد بود به گونه‌ای که طناب‌های فولادی بنابر نوع کاربرد خود از لحاظ فنی دارای مشخصات متفاوتی خواهند بود.

      در این مطلب قصد داریم در مورد انواع سیم بکسل آسانسور و جدول مقاومت بر اساس تعداد طبقات صحبت کنیم. در حقیقت سیم بکسل های آسانسور نیز دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام دارای مشخصات مخصوص به خود می‌باشند.

      انتخاب سیم‌بکسل مرحله‌ای بسیار مهم است که حتما باید با آگاهی کامل همراه باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید که سیم بکسل آسانسور از طول عمر مناسب و همچنین ضریب ایمنی بالا برخوردار باشد، حتما باید در هنگام انتخاب آن دقت کافی بکار گرفته شود. البته برای اینکه سیم بکسل آسانسور طول عمر بالایی داشته و همواره از سطح ایمنی مناسبی برخوردار باشد، غیر از دقت در هنگام انتخاب، باید یکسری از نکات و استانداردهای تعریف شده را در طول استفاده و نگهداری از سیم بکسل آسانسور رعایت کرد.

سیم بکسل آسانسور

      همان‌طور که گفته شد، سیم بکسل آسانسور یکی از انواع مختلف و البته پرکاربرد طناب های فولادی محسوب می‌شود. این وسیله نه تنها در صنعت آسانسور سازی، بلکه در صنایع مختلف در زمینه لیفتینگ و همچنین کشنده دارای نقشی مهم است. با توجه به اینکه طناب‌های فولادی در موارد مختلفی کاربرد دارند، دارای مشخصات متفاوت بوده و در اندازه‌های مختلف، از متریال مخصوص تولید می‌شوند.

ساخت سیم بکسل آسانسور

      اصولا سیم بکسل آسانسور دارای بافتی معمولی و جنس فولادی است. اصولا در ساختار این نوع از سیم بکسل، ۸ رشته بکار می‌رود که هرکدام از این رشته‌ها متشکل از ۹۱ مفتول می‌باشد. برای ساخت سیم بکسل آسانسور، پس از گداختن فولاد، جهت سنجیدن درصد کربن موجود در آن، آزمایشاتی بر روی فولاد انجام خواهد شد. به این آزمایشات، تست کربن گفته می‌شود. با اتمام این مرحله، برای ایجاد مفتول فولادی5/5 میلی‌متری، مفتول یا wire، تحت کشش قرار می‌گیرد. به این ترتیب مفتول فولادی نازک، آماده شده ومی‌توان آنها را در دسته‌های۱۹ تایی برای ساخت یک رشته از سیم بکسل مورد استفاده قرار داد.

      اینکه مفتول یا سیم دارای چه سطحی از کیفیت باشد، وابسته به متریالی است که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از ایجاد مفتول‌های 5/5 میلی‌متری، به دلیل استفاده راحت‌تر از آن در ساخت سیم بکسل، سایز مفتول‌ها، کاهش می‌یابد. در حقیقت سایز مناسب برای مفتول‌ها 3/3 میلی‌متر است. به کمک ماشین کششی و عملیات حرارتی این کاهش سایز در مفتول‌ها انجام می‌شود. به این ترتیب مراحل نازک‌سازی سیم تکمیل شده و می‌توان از آن در بافت طناب فولادی استفاده کرد. در این مرحله مفتول‌ها آبکاری می‌شوند. در حقیقت برای اینکه مفتول‌های فولادی در برابر مواردی مانند زنگ‌زدگی و فرسودگی ایمن شوند، مرحله آبکاری برنج انجام می‌شود.

انجام آزمایش برای اطمینان از سطح کیفی مفتول

      پیش از اینکه مرحله بافتن سیم بکسل آغاز شود، آزمایشی جهت سنجش سطح کیفی مفتول انجام می‌شود. به این ترتیب که تا زمان رسیدن به حدی مشخص، مفتول دور هم پیچانده می‌شود. در صورتی که هیچ گونه شکستگی و یا پارگی در مفتول ایجاد نشود، سطح کیفی آن تایید خواهد شد.

مغزی سیم بکسل آسانسور

      به صورت معمول در ساختار سیم بکسل از مغزی کنفی استفاده می‌شود. مغزی کنفی به کار رفته در ساختار سیم بکسل آسانسور، می‌تواند روغن را درون خود نگهداری کند. به این ترتیب، سیم بکسل همواره چرب خواهد ماند.

      همگی سیم بکسل ها مورد آزمایشات مختلفی قرار می‌گیرند تا صحت عملکرد آنها تایید شود. برخی از این آزمایش‌ها به صورت عمومی در همه انواع سیم بکسل انجام می‌شود. برخی دیگر از آزمایش‌ها نیز مرتبط با نوع کاربرد در نظر گرفته شده برای سیم بکسل است.

      درمورد سیم بکسل های معمولی، با قرار گرفتن قسمتی از سیم‌بکسل داخل دستگاه تست و سپس کشیدن آن، در صورت عدم بروز مشکل، صحت عملکرد آن تایید خواهد شد. اما آزمایش‌های مربوط  به سیم بکسل آسانسور پیچیده تر است.

نحوه انتخاب سیم بکسل آسانسور

      اینکه سیم بکسل دارای چه نوع کاربردی می‌باشد، در انتخاب آن نقش مهمی دارد. سیم بکسل انتخاب شده برای موردی خاص، باید کاملا منطبق بر معیارهای مورد نظر باشد. ساختار سیم بکسل با توجه به نوع کاربرد آن می‌تواند متفاوت باشد. همچنین استانداردهای هر نوع سیم بکسل با نوع دیگر آن متفاوت است.

      میزان باری که قرار است به سیم بکسل آسانسور وارد شود نیز تاثیر زیادی بر انتخاب این محصول خواهد داشت. با توجه به این موضوع می‌توان دید بهتری نسبت به تنسایل، متریال مورد استفاده و همچنین سایز سیم بکسل بدست آورد.

      یکی دیگر از مواردی که در هنگام انتخاب سیم بکسل باید مورد توجه قرار گیرد، شرایط محیط کاری است . طناب‌های فولادی ممکن است بر اثر عوامل مخرب محیطی، مانند رطوبت و حرارت، دچار زنگ‌زدگی و فرسایش شوند. برای حفاظت هرچه بهتر از سیم بکسل ها در برابر چنین عواملی، حتما باید با دقت کامل شرایط محیط کاری مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه عوامل ایجاد کننده فرسایش و زنگ زدگی در محیط فراهم بود از سیم بکسل های استنلس استیل و یا گالوانیزه استفاده شود.

      برخی از صنعت‌گران نیز در هنگام انتخاب سیم بکسل آسانسور مدنظر خود، طناب فولادی انتخابی را ابتدا خم کرده و سپس رها می‌کنند.  درحقیقت چنین عقیده‌ای وجود دارد که در صورت برگشت سریع سیم بکسل به حالت اولیه، پس از رها شدن و عدم بروز تغییر در فرم و ظاهر آن، طناب فولادی از کیفیت مناسبی برخوردار است.

صحبت پایانی

      در این مطلب سعی کردیم تا کمی در مورد ویژگی‌های سیم بکسل آسانسور، نحوه ساخت و اطمینان از کیفیت آن صحبت کنیم. همچنین با برخی از موارد هم در هنگام انتخاب سیم بکسل آسانسور آشنا شدیم. باید به این نکته توجه داشت که سیم بکسل آسانسور دارای انواع مختلفی بوده و شرایط مختلفی تعیین‌کننده نوع سیم بکسل مورد استفاده خواهد بود.

      در صورتی که شما  قصد خرید سیم بکسل را دارید و می‌خواهید با انواع سیم بکسل آسانسور و جدول مقاومت بر اساس تعداد طبقات آشنا شوید، می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

منبع

www.mg-trade.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *