سیم بکسل سیل چیست؟

    شاید تاکنون برای شما پیش آمده باشد،  که خودرویتان به دلایل مختلفی اعم از نقض فنی، رخ داد سانحه‌ی تصادف، و… در جاده توقف کند و امکان حرکت نداشته باشد در چنین مواقعی شما می‌توانید به کمک سیم بکسل ماشین خود را به ماشین دیگری بکسل کنید و از این طریق خودروی خود را تا مقصد مدنظرتان هدایت کنید. اما این نکته را نیز به خاطر بسپارید که کاربرد این رشته سیم فولادی تنها در موارد ذکر شده بسنده نمی‌کند بلکه در انواع صنایع گوناگون نظیر کشتی‌رانی، معادن، آسانسور، صنعت برق، جرثقیل و… نیزکاربرد دارد. جالب است بدانید اجزاء تشکیل دهنده این وسیله‌ از سه جزء اصلی که شامل سیم، مغزی و لایه‌ سیم تشکیل شده است و در عین سادگی بسیار پرکاربرد می‌باشد.

در طی مطلبی که برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم به کاربردهای مختلف این ابزار در صنایع گوناگون پرداخته‌ایم که از مهم‌ترین آن‌ها سیم بکسل سیل می‌باشد با ما همراه باشید تا به اتفاق هم راجع به این طناب فولادی بیشتر باهم صحبت کنیم.

تاریخچه سیم بکسل

    این ابزار ارزشمند توسط یکی از مهندسین خبره معدن نقره آلمان به نام ژلیوس آلبرت طراحی و ابداع شد. در محیط معدن به علت رطوبت بالایی که در فضا وجود داشت و برخورد طناب‌ها با دیواره‌های سنگی معدن طناب‌ها به سرعت پوسیده می‌شدند و عمرکوتاهی داشتند از این رو جرقه‌ی ساخت این ابزار کارآمد از همین‌جا در ذهن ژلیوس زده شد او تلاش کرد ابزاری بسازد که جایگزین مناسبی برای طناب‌ها باشد آلبرت با پیچیدن چند رشته سیم به دور یک مغزی توانست این ابزار تقریبا ساده اما بسیار مفید و کارآمد را اختراع کند.

انواع سیم بکسل از نظر بافت

    این سیم‌های پرکاربرد در انواع گوناگونی با توجه به کاربردشان در صنایع مختلف تهیه و تولید می‌شوند یکی از اصلی‌ترین دلایلی که این نوع سیم‌ها را از هم تخصیص می‌کند بافت آن‌هاست که در ادامه مطلب به انواع مختلف آنها باتوجه به بافتشان اشاره شده است.

 

 بافت فیلر

    بافت فیلری که درطناب‌های فولادی به کاربرده شده به این گونه است که فضای خالی مابین مفتول‌های سیم با استفاده از سیم‌های نازک کوچکی پر می‌شود که به کمک این فضا‌ها و این نوع بافت انعطاف‌پذیری سیم بکسل ارتقا داده خواهد شد.

 بافت استاندارد

    طناب‌های فولادی که دارای این نوع بافت هستند از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند دلیل اصلی مقاومت بالای این طناب‌ها به علت قطر یکسان رشته‌های سیمی است که در آن به کار رفته است.

بافت سیل

    در این نوع بافت رشته‌هایی که به دور مفتول اصلی تابیده شده‌اند دارای اندازه‌های یکسان و مساوی هستند ولی قطر مفتول‌هایی که در تشکیل این نوع بافت به کار برده شده متفاوت از هم می‌باشد به طور مثال قطر مفتول‌هایی که در درون سیم به کار برده شده کمتر از قطر بافت‌های برونی است اما این نکته را در نظر بگیرید که بافت قطر کلی سیل با هم یکسان است. از این بافت بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که امکان سایش طناب بالا باشد به همین خاطر این طناب فولادی به خاطرقطور بودن بافت‌های بیرونی‌اش  در مقابل تمامی سایش‌ها مقاومت می‌کند.‌

 بافت Warrington

    این نوع بافت از تحمل و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به بافت  سیل برخوردار است. دلیل اصلی انعطلف پذیری وارینگتون به خاطر به کار رفتن مفتول‌های نازک و البته ضخیمی است که در قسمت بیرونی این نوع بافت به صورت یکی در میان به کار رفته است.

انواع تابی که در سیم بکسل‌ها بکار می‌رود

  این دسته از سیم‌ها علاوه بر متفاوت بودن از لحاظ بافتشان از لحاظ تابیده شدن یا همان پیچش سیم‌ها نیز با هم متفاوت هستند که در ذیل به ذکر این نوع سیم بکسل‌ها از لحاظ تاب خواهیم پرداخت.

·        تاب لنگ

      در این نوع تاب سیم‌های بکار برده شده در رشته و سیم‌های موجود در سیم بکسل هر دو به یک جهت تابیده می‌شوند. تاب لنگ توانایی مقاومت خیره کننده‌ای در برابر انواع سایش و تحمل خستگی را دارد و دلیل اصلی این مقاومت به خاطر تابش سیم‌ها در یک جهت می‌باشد. اما یکی از معایب تاب لنگ امکان از هم بازشد تاب‌ها در اثر تابش زیاد و مکرر می‌باشد.

·        تاب معمولی

    این نوع تاب نسبت به تاب لنگ از مقاومت کمتری در برابر  تحمل خستگی و سایش برخوردار است اما یکی از مزایای اصلی این نوع تاب امکان بسیار کم باز شدن تاب‌ها از هم در مقابل تابش می‌باشد چراکه سیم‌ها در یک جهت و رشته‌ها در جهت مخالف برهم تابیده شده‌اند.

·        تاب راست گرد

    این نوع تاب همانگونه که از نامش پیداست سیم‌ها به سمت راست در سمت هسته پیچیده می‌شود. از این نوع تاب در بین تاب‌های موجود به عنوان متداول‌ترین و بهترین تاب شناخته شده است.

·        تاب چپ گرد

    این نوع تاب برخلاف تاب راست گرد سیم‌های آن در جهت سمت چپ هسته پیچیده می‌شود و از آن در موارد خاص و محدودی همانند حفاری کردن استفاده می‌شود.

·        تاب متناوب

    این نوع تاب حاصل ترکیب خاص و متناوب تاب معمولی و تاب لنگ است که از آن در مواردی همانند جرثقیل‌های بازویی استفاده می‌شود.

·        تاب یک طرفه

در تاب یک طرفه رشته‌های سیم بکسل همگی در یک طرف و به یک سو به هم تابیده می‌شوند

 

قیمت و خرید طناب فولادی

    سیم بکسل‌ها با توجه به کیفیت و کارایی دارای قیمت‌های متفاوت از همی می‌باشند شما اگر قصد خرید سیم بکسل را دارید می‌توانید از طریق سایت‌های گوناگون و مغازه‌هایی که در سطح شهر فروش این اقلام را انجام می‌دهند اقدام به خرید کنید. اما قبل از هرچیزی از چند جا قیمت سیم بکسل‌‌های مدنظرتان را به دست آورد و از ارزان‌ترین جایی که این محصول را می‌فروشند آن خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

    سیم بکسل یا همان طناب فولادی یکی از پرکاربردترین ابزار آلات ماشینی است که در هر زمینه‌ای کاربرد دارد در طول مطلب به کاربرد آن در زمینه‌های مختلف و انواع آن از لحاظ بافت و تابش پرداختیم یکی از اصلی‌ترین سیم بکسل‌ها از لحاظ بافت سیم بکسل سیل است،  که به طور کامل به آن اشاره کردیم اما اگر هنوزهم سوالی برایتان مطرح است می‌توانید با شرکت…….. تماس بگیرید و به طور مستقیم با مهندسان و متخصصین این شرکت صحبت کنید و با محصولات‌ و خدماتی که در این زمینه ارائه می‌دهند بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *