از مهمترین ابزار اتصالات صنعتی می‌توان به سیم بکسل اشاره نمود. سیم بکسل طنابی فولادی است که از آن در لیفتینگ و ادوات و اتصالات کشنده استفاده می‌شود. سیم بکسل با توجه به کاربردش، در ساختار، سایز و متریال گوناگونی تولید می‌شود و در صنایع مختلفی همچون نفت و گاز، حفاری، پتروشیمی، صنایع ماشین‌آلات، آسانسور و معادن کاربرد دارد.

     کاربرد و محل استفاده سیم بکسل، از جمله مواردی هستند که در انتخاب سیم بکسل مناسب باید به آن توجه کرد. سیم بکسل‌ها در جنس‌های متفاوت فولاد مانند فولاد گالوانیزه و فولاد سیاه با تنسایل‌های (نیروهای کششی) مختلف و نیز در دو درجه استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) 304 و 316 عرضه می‌گردند.

    شرکت (…) با تولید و عرضه انواع مختلف سیم بکسل سعی بر این دارد تا نیاز مشتریان را در خصوص این کالا فراهم کند. این شرکت سیم بکسل‌های خود را در سایزهای گوناگون ارائه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیم بکسل سایز 2 اشاره نمود. در این مقاله شما را با انواع دسته بندی و سایزهای سیم بکسل ازجمله سیم بکسل های سایز ۲+ لیست قیمت آن‌ها آشنا می‌کنیم.

دسته‌بندی سیم بکسل

      سیم بکسل‌ها را بر اساس ویژگی‌هایشان می‌توان به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد. سیم بکسل با توجه به نوع مغزی به دو نوع فولادی و کنفی، بر اساس متریال به سه نوع فولادی، فولادی گالوانیزه و استنلس استیل؛ بر حسب ساختار بافت به استاندارد، سیل و… ؛ بر اساس کاربرد به انواع آسانسوری، روکش‌دار، حفاری و… ؛ با توجه به نوع استرندها و جهت گردششان به مدل‌های نتاب، بتاب و… دسته‌بندی می‌گردند.

سیم بکسل‌ها در سایزهای گوناگونی ارائه شده‌اند که سیم بکسل سایز ۲ نیز یکی از انواع آن‌هاست.

نکات لازم برای انتخاب و خرید سیم بکسل مناسب

     یکی از نکات مهم در انتخاب و خرید سیم بکسل، توجه به محیط استفاده از آن می‌باشد؛ دما و رطوبت محیط کار فاکتورهای اساسی در خرید سیم بکسل مناسب هستند. در محیط‌‌های مرطوب اغلب از سیم بکسل‌های گالوانیزه و یا استنلس استیل استفاده می‌شود.

نکته مهم و قابل توجه دیگر، بررسی اطلاعات فنی سیم بکسل است که باید با در نظر گرفتن ضریب اطمینان به صورت مهندسی محاسبه شود. محاسبه کردن میزان بار وارد شده بر سیم بکسل، در انتخاب سایز، متریال و تنسایل سیم بکسل کمک شایانی می‌کند.

انواع بافت سیم بکسل

     سیم بکسل ها از نظر نوع بافت به دو دسته بتاب و نتاب تقسیم می‌شوند. البته انواع بافت‌های دیگری نیز وجود دارد، ولی این دو مشهورترند. اکنون به معرفی سیم بکسل‌های بتاب و نتاب می‌پردازیم.

سیم بکسل بتاب

     سیم بکسل بتاب که به سیم بکسل معمولی موسوم است، در برابر پیچیده شدن مقاومتی ندارد و بیشترین کاربردش در سیم بکسل خودرو، جرثقیل، مهاری، مرغداری و وینچ کشنده است.

     سیم بکسل‌های بتاب از لحاظ تعداد بافت و نوع مغزی، چپگرد یا راستگرد بودن و همچنین نوع بافتشان که از نوع نتاب درشت‌تر است، متفاوت‌اند که در هنگام خرید سیم بکسل باید آن‌ها را در نظر داشت.

سیم بکسل نتاب

     سیم بکسل‌های نتاب دارای استرندها و مفتول‌ها در تعداد بالا هستند و به طور کلی بافتی بسیار ریز دارند، به همین خاطر انعطاف‌پذیری بالایی در این نوع از سیم بکسل به چشم می‌خورد. کاربرد اصلی سیم بکسل نتاب در تاورکرین‌ها می‌باشد.

     چندین استرند در ساختار سیم بکسل نتاب که خاصیت ضد گردشی دارد، به کار برده شده و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که هر 7 مفتول یک استرند را تشکیل می‌دهند.

انواع دیگر سیم بکسل

سیم بکسل روکش‌دار

     مغزی سیم بکسل‌های روکش‌دار با اندازه 7*7 از فولاد بوده و به طور کلی تولید سیم بکسل‌های روکش‌دار از ده میلیمتر تا سایزهای پایین‌تر انجام می‌شود.

      در این سیم بکسل یک لایه نازک پلاستیکی روی آن را پوشش داده می‌شود تا سطح فلزی سیم بکسل هیچگونه تماسی به صورت مستقیم با سایر اجسام نداشته باشد. از سیم بکسل روکش‌دار در اتصالات دستگاه‌های ورزشی استفاده می‌گردد. برای ضد زنگ کردن این نوع سیم بکسل، باید آن را در دمای 640 درجه آبکاری گالوانیزه کرد.

سیم بکسل استیل

     از آن جایی که خاصیت ضد زنگ‌زدگی در سیم بکسل گالوانیزه از طریق آبکاری آن حاصل شده، در مجاورت نمک‌ها، کلریدها و سایر املاح خوردگی پیدا می‌کنند. سیم بکسل استیل در ساختار خود به طور ذاتی در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاومت مناسبی دارد؛ زیرا سیم بکسل استیل در گرید 304 که به بگیر (توسط آهن‌ربا) مشهور است و نیز با گرید 316 که به نگیر شهرت دارد دارای 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل در ساختار خود هستند.

    تفاوت گرید 304 و 316 این دو سیم بکسل، به علت وجود 2 درصد مولیبدنیوم در ساختار سیم بکسل گرید 316 می‌باشد که مقاومت آن را بالاتر برده است. قیمت سیم بکسل استنلس استیل به دلیل مقاومت بالاتر، گران‌تر از سیم بکسل گالوانیزه می‌باشد.

سایزهای سیم بکسل

     از آنجایی که سیم بکسل کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارد، برای هر وسیله صنعتی با توجه به کارکردی که دارد، از سیم بکسل خاصی با سایز متناسب استفاده می گردد. اگر در هنگام خرید سیم بکسل سایز و ضخامت با توجه به کار آن وسیله دقت لازم و کافی اعمال نشود، می‌تواند موجب بروز حوادث و خسارات جبران ناپذیری شود.

به عنوان نمونه از سیم بکسلی که برای یدک کشیدن ماشین استفاده می‌شود، نمی‌توان در آسانسور استفاده نمود. سیم بکسل باید در برابر فشار، لهیدگی ودر نتیجه لازم است که حتما توسط یک کارشناس تعیین شود که چه سایز سیم بکسلی مورد نیاز است.

انواع مدل‌ها و سایزهای سیم بکسل شامل:

  • سیم بکسل گالوانیزه:

سیم بکسل گالوانیزه سایز 1/5، 2، 3، 4، 5، 6، 8، 10، 12، 14

  • سیم بکسل فولادی:

سیم بکسل فولادی سایز 8، 10، 12، 14، 16، 18

  • سیم بکسل نتاب:

سیم بکسل نتاب سایز 8، 10، 12، 14، 16، 18

  • سیم بکسل هفت لا سیاه:
  • سیم بکسل هفت لا سیاه سایز 6، 8، 10، 12، 14

قیمت سیم بکسل

    قیمت سیم بکسل با توجه به نوع بافت، جنس، سایز و مقاومت آن متغیر است. شرکت (…) ارائه دهنده انواع مختلف سیم بکسل با قیمت‌های گوناگون می‌باشد که شما می‌توانید از طریق تماس با شرکت، از لیست سیم بکسل‌های موجود و قیمتشان مطلع شوید.

    همچنین شما می‌توانید برای استعلام قیمت سیم بکسل سایز 2 از طریق راه‌های ارتباطی با شرکت (…) تماس حاصل فرمایید تا توسط کارشناسان مربوطه قیمت روز به شما اعلام گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *