آشنایی با انواع سیم بکسل­های جرثقیل

سیم بکسل یا همان طناب فولادی، جزو مهم­ترین ابزارآلات در زمینه ادوات کِشنده، لیفتینگ و اتصالات است. این ابزار متشکل از تعدادی استرند و مفتول می­باشد که با نظمی خاص، به دور یک مغزی پیچیده شده­اند. سیم بکسل­ها دارای انواع مختلف اند و هدف اصلی استفاده از آن­ها، نگهداری، کنترل و مهار حرکت اشیاست. البته استفاده از سیم بکسل تنها به منظور ایجاد اتصالات عظیم در صنایع گوناگون نیست، بلکه از آن­ها در اتصالات ظریف و کوچک نیز استفاده می­شود. به دلیل اهمیت استفاده از این ابزار در صنایع مختلف، آشنایی با انواع سیم بکسل­های جرثقیل برای دارندگان جرثقیل­ها بسیار مهم است.

تاریخچه

پیش از اختراع سیم بکسل، از انواع طناب­های ضخیم و همچنین زنجیرها برای بالابردن، کشیدن و حمل اشیا در صنایع استفاده می شد. طبیعتا چنین ابزارهایی مقاومت و استحکام کافی را برای کاربردهای صنعتی ندارند و به همین دلیل نیز به سرعت دچار پارگی می­شدند. سرانجام درسال 1834 میلادی، مردی به نام یولیوس آلبرت که در شهر کلاستال آلمان مهندس معدن بود، اولین سیم بکسل فولادی دنیا را ساخت. این نوع از سیم بکسل­ها دارای سه رشته با چهار سیم بود. سپس با پیشرفت علم و صنعت، استفاده از سیم بکسل­ها در سراسر جهان گسترش یافت. جان روبلینگ در سال 1841 میلادی در آمریکا شروع به ساخت طناب فولادی نمود و حاصل تلاش­های او توانست به عنوان مقدماتی برای ساخت پل­های معلق به کار رود.

آشنایی با انواع سیم بکسل­های جرثقیل

امروزه انواع سیم بکسل، در صنایعی همچون جرثقیل، معدن، کشتی­رانی، سدسازی، بنادر و پتروشیمی، برق، حمل ­و­ نقل، آسانسور، راه­سازی و ساخت پل معلق، حفاری و غیره کاربرد دارد. سیم بکسل دارای سه جزء اصلی است که عبارتند از:

  • مفتول: سیم فلزی که جنس آن می تواند از آهن، فولاد، برنز، استیل و غیره باشد.
  • استرند: از پیچیدن چندین مفتول به یکدیگر و به دور مغزی، استرند تشکیل می­شود.
  • مغزی: به عنوان هسته سیم بکسل به شمار می­رود و از جنس فولاد و یا کنف است. وظیفه نگهداری رشته مفتول­ها در هنگام وارد شدن فشار بر سیم بکسل، برعهده مغزی است. (طبیعی است که مغزی از جنس فولاد دارای استحکام بیشتر و انعطاف کمتر می­باشد.)

در ادامه این مطلب به بررسی اصطلاحات مختلف در زمینه سیم بکسل، برای آشنایی با انواع سیم بکسل­های جرثقیل می­پردازیم.

سیم بکسل­ها بر اساس معیارهای مختلف، به دسته­های مختلفی تقسیم می­شوند. برخی از این دسته بندی­ها عبارتند از:

برحسب جنس مفتول

مفتول مورد استفاده در تولید سیم بکسل بر سه نوع است:

  • مفتول فولادی بدون روکش: این نوع مفتول روکش ندارد و برای استفاده در محیط­هایی با آب و هوای خشک و میزان رطوبت کم (برای جلوگیری از زنگ­زدگی) مناسب است.
  • مفتول فولادی استیل: این نوع مفتول، دارای روکش می­باشد. بنابراین مقاومت آن دربرابر زنگ­زدگی و دمای بالا بیشتر است.
  • مفتول فولادی گالوانیزه: این نوع مفتول نیز دارای روکش بوده و برای استفاده در محیط­های مرطوب که احتمال زنگ­زدگی فلزات بیشتر است، کاربرد دارد.

برحسب جنس مغزی

جنس مغزی مورد استفاده در سیم بکسل، بر عملکرد و کارایی آن تاثیر دارد. مغزی سیم بکسل از جنس کنف و یا فولاد ساخته می­شود و هر یک از آن­ها کاربردهای متفاوتی دارند. مغزی کنفی دارای انعطاف بیشتری است و بهتر است برای مواردی همچون جرثقیل­ها که در آن به مقاومت و استحکام بالایی نیاز است، از سیم بکسل با مغزی فولادی استفاده کرد.

برحسب ساختار و بافت

بافت سیم بکسل بر چهار نوع است و هریک خصوصیات ویژه خود را دارند. در ادامه این چهار نوع ساختار بافت را بررسی می­کنیم:

  • بافت فیلر: در ساختار سیم بکسل­هایی که بافت آن­ها از نوع فیلر می­باشد، از مفتول­هایی با قطر یکسان استفاده شده است. به علاوه، فضای هالی میان این مفتول­ها نیز با مفتول­های نازک­تری پوشش داده شده است. مفتول­های نازک­تر میانی، موجب افزایش انعطاف سیم بکسل می­گردد.
  • بافت سیل: در ساختار سیم بکسل­هایی با بافت سیل، یک مفتول اصلی در مرکز قرار گرفته و سایر مفتول­ها اطراف آن را احاطه ­می­کنند. همچنین مفتول­های خارجی دارای قطر بیشتری نسبت به مفتول­های داخلی اند و این امر موجب بالارفتن مقاومت سیم بکسل دربرابر سایش می­گردد.
  • بافت استاندارد: در ساختار سیم بکسل­ استاندارد، تمامی مفتول­ها دارای قطر یکسان و هم­اندازه هستند و همین امر، انعطاف­پذیری و کاربرد بالای این نوع سیم بکسل را موجب شده است.
  • بافت وارینگتون: ساختار بافت در سیم بکسل وارینگتون به گونه­ای است که در سطح خارجی سیم، مفتول­های کلفت و نازک به­صورت یک­درمیان درکنارهم قرار دارند. نحوه قرارگیری مفتول­ها در این نوع سیم، انعطاف­پذیری بیشتری را نسبت به بافت سیل به ارمغان می­آورد.

برحسب تاب سیم بکسل

سیم بکسل­ها را می­توان بر اساس نحوه چرخش مفتول­ها و رشته­های نیز دسته بندی کرد. انواع سیم بکسل بر این اساس عبارت است از:

  • سیم بکسل یک­طرفه: در این نوع سیم بکسل، رشته سیم­ها به یک سمت پیچیده (تابیده) شده­اند.
  • سیم بکسل دوطرفه: در این نوع سیم بکسل که اصطلاحاً صلیبی نامیده می­شود، رشته­ها در دوجهت پیچیده شده­اند.
  • سیم بکسل ترکیبی: در این نوع سیم بکسل نیز رشته­ها در دوجهت مخالف هم پیچیده شده­اند و علاوه بر آن، تاب کلاف به دور رشته­ها نیز یک­درمیان، به­صورت چپ و راست می­باشد.

برحسب نوع تاب

سیم بکسل­ها برحسب نوع تاب، به دو دسته تاب معمولی و یا تاب لانگ تقسیم می­شوند. تاب معمولی به این معناست که رشته سیم­ها در یک­جهت و کلاف در جهت مخالف می­باشد. این نوع تاب، سیم بکسل را در مقابل پارگی، مقاوم­تر می­سازد. تاب لنگ در سیم بکسل به معنای آن است که رشته­ سیم­ها و کلاف­ها در سیم بکسل، در یک­جهت قرار می­گیرند. تاب لنگ برای سیم بکسل، مقاومت بالایی را دربرابر خوردگی فراهم می­آورد.

برحسب کاربرد

سیم بکسل­ها برحسب صنایع و اهداف مورد استفاده نیز به دسته­های مختلف تقسیم­بندی می­شوند. به عنوان مثال، سیم بکسل حفاری و جرثقیل به علت کاربری خاصّی که دارد از قدرت و مقاومت بالایی برخوردار است، سیم بکسل آسانسور دارای مغزی از جنس فولاد است تا امنیّت جابجایی را تأمین کند، سیم بکسل های ظریف موجود در ترمز دوچرخه، عملکرد ترمز را از دسته­ها به لقمه انتقال می دهند و غیره.

شرکت …، درتمامی مراحل بررسی، انتخاب و خرید سیم بکسل درکنار شما مشتریان عزیز است و سعی دارد تا با ارائه محصولات باکیفیت و متناسب با اهداف و کاربرد مدنظر شما، آسودگی خاطر را برای شما به ارمغان آورده و رضایت شما را جلب نماید. اگر شما نیز در فکر خرید سیم بکسل هستید، همین حالا تعرفه­ها و لیست قیمت سیم بکسل­ و انواع محصولات شرکت … را بررسی کرده و پس از آشنایی با انواع سیم بکسل­های جرثقیل، محصول موردنظر خود را انتخاب و خریداری نمائید.

منبع:

www.mg-trade.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *